Hjälp, det tar slut!
Genom åren har ett stillsamt men smygande brus kunnat höras lite här och var. Det är svenska viner som försiktigt knackat på dörren, som har stått där med mössan i handen och skrapat med foten och bett att få komma in. Att få komma in och umgås med de välkända vinerna och få berätta om sig själva och äta tacos och ha fredagsmys tillsammans.
Nu har rösterna blivit starkare och det mediala bruset ökar i frekvens och svenskt vin får en allt större plats i etern när det skrivs och talas om det. Det har till och med gått så långt att en del svenska viner säljer slut på systembolaget och det i ganska rask takt efter det att de släppts. Det är i sig är helt fantastiskt. För folk köper inte svenskt vin enbart av ren välgörenhet för att gynna det svenska företagandet på landsbygden och för att stötta entusiaster som man kanske gjorde förr i tiden. Nej, nu köper folk för att man antingen provat tidigare och tycker att det är gott, blivit rekommenderad det eller kanske av ren nyfikenhet för man har hört eller läst om svenskt vin och vill prova.
Det är dock både bra och dåligt att vinerna säljer slut för snabbt. Fördelen med att de tar slut är att det skapas en hype och efterfrågan. Det kända uttrycket, ”fear of loss”, det vill säga, finns det endast några få flaskor kvar av en sort så köper man dem för att inte missa och stå utan.
Risken om svenska viner säljer slut för snabbt och tillgången på vinerna är för liten, skulle kunna göra att svenskt vin får svårt att axla det numera ökade utrymmet det fått i nyhetsflödet. Just av den anledningen att det inte finns att köpa och därmed skulle bli ointressant och man kanske istället väljer att skriva om det som finns att tillgå istället.
Naturligtvis ska vi se till att inte hamna i det läget, men det är tråkigt att berätta för en provningsdeltagare, en middagsgäst eller mässbesökare att vinet tyvärr inte går att få tag på grund av att det sålde slut snabbt på grund av liten produktion. När jag har provningar med svenska viner, vilket numera är flera gånger per månad och det handlar om 20-100 personer per provning, så väljer jag nästan alltid viner som finns att beställa på systembolaget. Det blir ett mervärde för de som varit med på provningen att faktiskt kunna beställa vinerna de tyckte om och det uppskattas väldigt mycket.
Mattias Säfwenberg, är Sommelier och dryckesansvarig på Aludden Prôvidore i Lerum,och även författare till boken ”Svenskt Vin – en vinvärld som växer” som kom 2019.
Min vision är att sprida budskapet om svenskt vin och försöka synliggöra det för så många som möjligt. Efter många års erfarenhet, vet jag att intrycket och upplevelsen hos de som provar svenskt vin för första gången är mycket positivt. Man kan inte tvinga alla att tycka om svenska viner, men man kan låta alla prova och bilda sig en egen uppfattning.
Ett sätt att komma tillrätta med risk för slutförsäljning är att göra som flera vingårdar redan gör, att man buteljerar och släpper viner vid olika tider på året. Det gör att det alltid kommer att finnas viner att köpa och att det alltid då och då sker ett nyhetssläpp av svenska viner på systembolaget. Det är många som brottas med att få det att gå runt och det är inte alla som har möjlighet att hålla på släppet när produktionen är liten, underhållet av vingården ska skötas och räkningar ska betalas.
Det finns också en del vingårdar som praktiserar att blanda årgångar. Har man till exempel vin med hög alkoholhalt och mycket frukt från ett år och ett annat med låg alkohol men kanske en alltför hög syra kan de båda bilda en härlig förening i flaskan efter det att vinmakaren lagt en varsam hand i omvandlandet från must till flaska. En annan variant är att bygga Solerasystem och varje år pytsa på lite vin, där man kan buteljera och sälja lite varje år för att minimera risken att stå utan vin och inkomst. Solerametoden tillämpas i Jerez vid tillverkning av sherry.
Nu ska vi inte måla f-n på väggen utan vara stolta över att svenska viner säljer bra, uppmärksammas och att intresset ständigt växer. Det är såklart ett angenämt bekymmer att vinerna tar slut. Men jag är också övertygad om att vi inte kommer hamna i det läget där svenskt vin kommer att försvinna från det mediala rummet och att någon kommer att säga att svenskt vin var en bubbla, en kul grej ett tag. Svenskt vin är här för att stanna och är supertalangen som är på väg att ta en ordinarie plats i startelvan som en friskt fläkt, en spännande välsmakande nyhet i den växande vinvärlden där hållbarhet är ett av vår nutids viktigaste begrepp. Då har det sin givna plats från start.
Vi kan i framtiden också vara smarta och skapa roliga happenings kring viner som släpps för att öka intresset ännu mer. Och jag vet att det finns människor som redan nu väntar och längtar efter vissa svenska viner som släpps först nästa år, och då menar jag andra än mig själv. Det är häftigt!