En flaska Solaris, tack!
Ja, så kan man önska att det låter mer frekvent framöver när vi skall inhandla det där speciella vinet till fördrinken, midsommarbuffén, till studentfesten eller kanske bara till fredagskvällen efter arbetsveckan, för den rena och härliga njutningens skull och för att det dessutom smakar så förbaskat gott.
Man kan sammanfatta tiden vi lever i och kalla den njutningseran. Vi ägnar delar av vår dagliga tankeverksamhet att tänka på mat, prata om mat och att äta mat. Ibland lagar vi också maten själva. Vi letar efter nya spännande recept till helgmenyn för att utforska och prova ny ”matmark” och kanske hittar vi den perfekta bjudmaten till Conny o Majsan eller Bittan o Ulf och då med ett vin som inkasserat fem stabila solar från morgonsoffan. Nu för tiden vågar vi mycket mer i köket än tidigare och det tycker jag är beundransvärt.
Vi delar med oss av våra kulinariska upptäckter till arbetskamrater och vänner, oavsett om åhörarna är intresserade eller inte, kanske för att visa för dem att man minsann hänger med i matsvängen, för mycket av det vardagliga snacket handlar just om mat och dryck och då vill man inte känna sig utanför.
God hjälp på traven får vi av alla program på tv och radio, samt pappers- och nättidningar med tips till förbannelse, på gott och ont. För all media av rang, bör ha, eller kanske till och med är tvungna att ha någon form av återkommande mat- och dryckesrecension. Allt för att haffa och locka så många läsare och intressenter som möjligt. Det kan ju till och med vara så att det blir ett trevligt avbrott i det man läser, när man vänder blad och hittar hur man på bästa sätt tillreder fredagsbouillabaissen med tillhörande dryck och efterföljande dessert. Det ger härligt positiva känslor vilket också leder till, tror jag, att man mår mentalt mycket bättre.
Positivt betingade ord finns det gott om, alltså den typen av ord som får oss att må bra och känna välbehag, något som ger oss positiva vibrationer och värmer hela kroppen. Semester, bad, musik och Italien får vissa människor att, med en pulssänkning, dra på smilbanden, medans orden fotbolls-VM och pizza går hem hos andra.
Mattias Säfwenberg, är Sommelier och dryckesansvarig på Aludden Prôvidore i Lerum. Min vision är att sprida budskapet om svenskt vin och försöka synliggöra det för så många som möjligt. Efter många års erfarenhet, vet jag att intrycket och upplevelsen hos de som provar svenskt vin för första gången är mycket positivt. Man kan inte tvinga alla att tycka om svenska viner, men man kan låta alla prova och bilda sig en egen uppfattning.
När det gäller positivt laddade ord i vinvärlden så finns det en hel del. Några av de mer populära orden som för närvarande är i ropet och som också kan få många att utstöta gutturala njutningsfraser och börja dregla okontrollerat, är t.ex Toscana, Amarone, Riesling, Nya Zeeland, ja listan kan göras lång. Det lustiga med de positivt betingade orden i vinvärlden är att vi kan ”höra” hur gott det smakar eller ”se” hur väl det doftar, utan att för den skull rent fysiskt dofta eller smaka på vinet. En form av själavård skulle man kunna säga.
En rookie i sammanhanget som kvalat in i gruppen ”Påläggskalv med stor potential att inom en snar framtid blomma ut till ett fullblodigt proffs” är junioren, ungdomen och den lovande talangen Solaris, som börjat kika fram, glänsa och imponera hos vindrickarna.
Är det något som Solaris fått med på köpet, så är det namnet. Kan det bli mer positivt laddat och insmickrande glatt, än när man hör ordet Solaris?! Kanske sprider det sig framöver som en löpeld, eller likt en epidemi bland folket, att Solaris is the shit, alltså, Solaris är grejen! Alla måste ha Solaris…hela tiden! Vad gör vi då när efterfrågan blir större än tillgången och folket skriker ut sin vrede, går man ur huse för att söka upp de sista eftertraktade buteljerna som finns att tillgå och plöjer ner allt i sin väg för att nå sitt mål? Och jag skojar inte när jag säger att vi snart är där. Ja, då är det mer än nånsin en alkoholpolitisk fråga!