Systembolagets image är en bluff

Debattartikel av Bo Hagström, tv-producent (Solens mat) och författare till tio böcker om mat och vin.

En plats i Systembolagets ordinarie sortimentet baseras enbart på försäljningssiffror. Därmed favoriseras viner som tillverkas i industriell skala – viner som hör till samma härad som den industriellt tillverkade maten, skriver tv-producenten Bo Hagström.

Systembolaget hävdar att deras policy är att inte sälja så mycket som möjligt. Det är ren lögn. Det finns bara ett kriterium som styr vilka viner som får ingå i det ordinarie sortimentet: de som säljer mest. Hur vinet producerats, vilken kvalitet det håller, vilka tillsatser som ingår och om det är prisvärt spelar ingen roll alls. Det är vinerna som ger mest klirr i kassan som prioriteras. Som allra bäst mår Systembolaget under semestermånaden juli. Då säljer man fyra liter vin per sekund!

Alla vinimportörer som arbetar med Systembolaget vet att det är den här affärsstrategin som gäller, men politikerna tycks inte reagera mot att monopolföretaget som ska värna den svenska dryckeskulturen i själva verket bara är en profithungrig vinstmaskin.

Enligt Systembolagets hemsida ska företaget vara märkesneutralt. Man ska inte diskriminera eller favorisera någon leverantör, producent eller varumärke. Det gäller prissättning, inköp och hur varor exponeras i butik.

Stämmer det med verkligheten? De hundra mest sålda vinerna på Systembolaget är industriviner. De är väl exponerade i butikerna och försäljningsstatistiken gör att de har en säker plats i ordinarie sortiment. Viner som Systembolaget tror ska bli storsäljare får snabbt plats i butikerna. Ett praktexempel är tv-kocken Per Morbergs rödvin. Trots att det sågades av en enig vinexpertis lanserades vinet i landets samtliga butiker; en ouppnåelig dröm för en seriös producent.

Eftersom en plats i ordinarie sortimentet enbart baseras på försäljningsstatistiken så favoriseras viner som tillverkas i industriell skala. Det är viner som hör hemma i samma härad som den industriellt tillverkade maten. Det märkliga är att många svenska konsumenter i dag kan skilja mellan ett surdegsjäst bröd bakat i vedeldad ugn och en Skogaholmslimpa, men inte funderar i de banorna när man handlar på systemet. ”Vi är inte som andra butiker”, står det på Systembolagets plastpåsar. Det stämmer. I Ica-butikerna där jag handlar är personalen stolt när man fått hem en hantverksmässigt producerad produkt. På Systembolaget har personalen inte en aning om hur vinerna producerats. En vanlig butik, som bryr sig om sina kunder, rekommenderar inte industrimargarin till en bruschetta utan en olivolja gjord på handplockade oliver.

Systembolagets satsning på stora volymer till lågpriskunder avspeglas också i samarbetet med Nordic Sea Winery i Simrishamn. Här skräddarsys viner efter Systembolagets instruktioner. På förpackningarna nämns kända vindistrikt runtom i världen. Men många är helt okända i de påstådda ursprungsländerna. Här produceras en rad storsäljare på bag-in-box. Företaget som favoriseras heter Oenoforos, som står för mer än 10 procent av Systembolagets vinförsäljning.

Viner gjorda av mindre producenter på ett hantverksmässigt sätt och med kärlek till sin jord har inte en chans på Systembolaget. Den senaste tidens prioritering av så kallade ekologiska viner är bara en försäljningsstrategi. Det ligger i tiden med ekologiskt. Men hur ekologiska är vinerna? Enligt EU:s lagstiftning får ett ekologiskt vin innehålla 37 olika tillsatser! Det är löjligt att tala om ekologi. Ett rödvin från södra Italien innehåller till exempel i regel mindre svavel än ett ekologiskt vin från norra Italien.

In vino veritas, i vinet finns sanningen. Ja – men inte på Systembolaget.

Bo Hagström
tv-producent (Solens mat) och författare till tio böcker om mat och vin.

Posted in Debatt.